Arkiv förBättre Sverige

Gamla inlägg från Juli 2007

Nu har jag raderat lite inlägg som är gamla från bloggen å satt hela juli i ett enda inlägg för att få bort lite onödigt som tar plats som ändå inte läses så mycket längre, plus att nu blir inläggen nypublicerade på sätt och vis å folk kan läsa dom igen :)

Så här kommer arkivet från juli 2007…

Barn som super?

Publicerat av mumintrollet på 2007/07/25

Idag läste jag något riktigt läskigt i tidningen. Jag läste om att det hade vart 10 åriga BARN som setts fulla på gatorna här i trakterna, nu minns jag inte vart det var, men det var med i lokaltidningen så det kan inte vart långt från skaraborg i alla fall. Men jag tycker det är helt sjukt att så unga barn får tag på alkohol å super sig fulla. Det är vansinne, vart fan är världen påväg egentligen? Borde vi inte göra något åt detta? Visar det inte tydligt att nått är fel på samhället när 10 åriga BARN springer runt å super? Herregud när jag var 10 då lekte jag å hade aldrig nån tanke på såna saker i den unga åldern. Snart har vi inga barn längre i världen om det fortsätter såhär, världen blir full av små vuxen wannabe, det är hemskt tycker jag, barn ska vara barn, inte supa sig fulla och hamna i bråk. Vilken sjuk värld vi lever i nu i 2000-talet

3 kommentarer till “Barn som super?”

  1. Monica säger:
    2007/07/29 vid 18:41 e

    ja de e fan sjukt 10 åringar illa som fan juh :s

  2. ludde säger:
    2007/12/14 vid 12:33 e

    vad fan då? låt dem D

  3. konstapeln säger:
    2008/05/01 vid 01:18 e

    sant! har sett ungdommar yngre än 10 som dricker alkohol i mitt yrke.

IQ – Test…. På riktigt eller bara båg?

Publicerat av mumintrollet på 2007/07/26

Jag har gjort två stycken IQ tester denna veckan, det ena testet var för Illustrerad Vetenskap och det andra var Mensas IQ test. Resultaten på de två olika testerna blev ganska jämna för mig, men stämmer verkligen IQ testerna så bra med ens verkliga intelligens? kan man verkligen mäta hur intelligent man är? I fall det stämmer så är jag enligt Illustrerad Vetenskap “något övernormal” och enligt Mensa “lätt överbegåvad” om detta stämmer så är jag ju väldigt förvånad och glad över att jag döljer en viss högre intelligens än normal intelligenta människor, det är rätt häftigt. Men tänk nu då om detta bara är båg då? Hur vet man det? Men jag måste erkänna att det faktiskt är väldigt kul att göra såna tester, det är väldigt uppfriskande att få använda hjärnan på mer tanke krävande sätt å lösa problem och sånt.

//Mumintrollet

Ett svar till “IQ – Test…. På riktigt eller bara båg?”

  1. Andreas säger:
    2007/08/07 vid 20:39 e

    Jag tror inte alls på IQ-test. Jag brukar få ganska bra på sådana, men jag gillar inte själva idén att mäta människors värde på det sättet. Nuförtiden så är vi tillbaka på 30-talet när man bedömde människor efter skallstorlek, näsvidd, osv. Enda skillnaden är att nu använder vi oss av IQ-test för att värdera människor och för att skapa en elit. Men nu, liksom då, så är det fortfarande officiellt lika “vetenskapligt” och “ofelbart” som rasläran var en gång tiden. Vi är de vi är och alla har sina egna kvaliteter, kan det inte bara räcka så? Vi kan ju inte ens definiera “intelligens” på ett tillfredsställande sätt så varför ska vi då försöka mäta detta fiktiva fenomen hos varandra?

Den fackliga kampen måste förbättras!

Publicerat av mumintrollet på 2007/07/29

Man hör mycket om att facket förlorat sin trovärdighet, inte bara från högern, utan även från vanliga medlemmar som i grunden förstår varför det är viktigt att organisera sig. Antalet medlemmar i den fackliga organisationerna minskar men det är kanske inte så konstigt om man tittar på de senaste tio årens utveckling och LO:s handlingar. Trots massa invändningar från arbetsplatser och fackligt aktiva så stödde LO den socialdemokratiska regeringens högerpolitik trots att den går emot arbetarklassens intressen. Det dumma är att arbetarna blivit relativt fattigare nu. Lönerna höjdes ju inte ens när det blev hyreshöjningar, hur fan tror dom att vi arbetare ska klara av att leva om inte lönerna höjs i samma takt som hyrorna? Äh nu orkar jag inte skriva mer om detta, blir bara sur…

Intervjuer med vanliga människor: Vad tycker du om den fackliga kampen?

Person 1 svarar: Den fackliga kampen är ett av arbetarklassens viktigaste vapen i kampen för en dräglig tillvaro. Men facken ska inte nöja sig med den, väldigt viktiga, kampen för att försvara dom rättigheter vi redan har, utan kampen måste även handla om att föra fram och stärka arbetarklassens possitioner. Både på arbets platserna och i samhället som stort. i Sverige idag är dock alldeles för mesiga, och för konflikträdda för att vilja åstadkomma nåt annat än att bevara status quo. Därför så måste facket demokratiseras och dess basmedlemar få ökad makt.

Person 2 svarar: I grunden är det bra att ha någon form av säkerhet men samtidigt är det inte bra om det kan utnyttjas på fel sätt.

Person 3 svarar: haha ok, att den har blivit lam på sistånde. Dom har givet upp kampen om produktions medlena och nöjer sig med att små bråka om vilkor kring hur arbetsköparnas mål ska nås.plus att det käns som om facken bara blivit ännu en kugge i marknaden. person 3 vill tillägga detta oxå: The Union for ever!

Tyvärr verkade jag inte kunna få tag på fler intervjuer pga att folk verkar inte kunna något om ämnet, detta visar på att det brister även där när det gäller facket, folk verkar inte veta mycket om dom. Man borde informera mera om vad facket egentligen är till för och få folk mer medvetna och kunniga inom området, jag hoppas på en förändring någon gång, förändring till mer kunnande, då tror jag saker kan bli bättre.

Vad är Anarkism?

Publicerat av mumintrollet på 2007/07/29

Nu tänkte jag informera om vad anarkism är för något till er som kanske inte förstår det eller aldrig fattat vad det går ut på, men nu ska jag försöka ge någorlunda grundlig information om anarkismen.

Anarkism är en bred rörelse med flera underliggande teorier. Ordet anarki och anarkism är inte samma sak som betydelsen kaos som många säkert tror. Anarkister är inriktade på något som kallas för direkdemokrati som även ska gälla över ekonomi. Men nu kanske ni undrar, vad fan är direktdemokrati för något då? Jo direktdemokrati eller stormötesdemokrati som man även kan säga innebär att demos d.v.s. folket har rätt att besluta i de frågor som berör dom. Individerna har direkt makt i frågorna som behandlas. Denna form av demokrati ligger i många fall närmare den ursprungliga grekiska demokratin än vår tids indirekta, formella, representativa demokrati. Ordet “anarkism” kommer från det grekiska ordet an archos vilket betyder “utan härskare”, vilket leder mig till att berätta att det är en del av vad anarkism går ut på, att man ska leva i ett samhälle utan någon som styr folket, alltså staten går bort, politiska partier går bort m.m. helt enkelt sånt som styr folket… Anarkismen anses vara en del av den frihetliga socialismen tillsammans med syndikalismen. Därmed är anarkismen en självskriven motståndare till den auktoritära kommunismen och till kapitalismen; bägge betraktas som system som förutsätter klassamhällen.

Okej men nu kanske ni undrar lite om det jag sa i början om att det finns flera teorier med anarkismen, jag ska göra en lista på dom olika inriktningar inom anarkin som finns:

Individualanarkism, Social anarkism, Anarkafeminism, Kristen anarkism, Grön anarkism, Syndikalism, Plattformism, Insurrektionell anarkism, Mutualism och Anarkokapitalism… Detta är dom olika teorierna som alla ligger under anarkism rörelsen.

grön anarkism

Nu vet jag inte så mycket mer att berätta om det… Men jag lär nog skriva bloggar om de olika teorierna oxå nån gång i fall det finns folk som undrar vad som pågår i dom.

a

//Mumintrollet

Källa till min fakta hämtade jag från Wikipedia…

3 kommentarer till “Vad är Anarkism?”

  1. Monica säger:
    2007/07/31 vid 13:27 e

    uhm ja e inte insatt i detta ..men blir säkert bra hehe ^^

  2. Andreas säger:
    2007/08/07 vid 20:30 e

    Inte använda wikipedia som källa! Fy på dig! *slå på fingrarna* ;)

  3. vansterwiki säger:
    2007/08/11 vid 17:27 e

    Trist läge men artiklarna om anarkism och relaterade ämnen är totalt sönderredigerade av vänsterfolk som inte har läst sin historia. De dränker artiklarna i sockervatten och rosa fluff för att deras politiska åskådning ska verka rumsren. Lita inte på politiska artiklar på Wikipedia!

Återinför lärlingsutbildningarna igen!!!

Publicerat av mumintrollet på 2007/07/30

Jag tycker att i dag är det förjävligt svårt att få jobb, och jag tror att det är många unga vuxna som håller med mig om det… Vi är många som är arbetslösa i dagens sverige trots alla löften om att det ska fixas fram mera jobb å sysselsättningar, men vart FAN är jobben???? Aja… Men till saken nu då… Jag tycker att företagen ska börja igen med lärlingsutbildningar, för det är en utmärkt sätt att lära unga vuxna ett yrke än att sitta bakom en skolbänk å plugga massa skit som ändå inte gör någon nytta i det verkliga arbetslivet. Men nu är det tyvärr såhär att företagen är för fega för att ta emot oss unga och lära oss yrket, dom vågar det helt enkelt inte. Det var helt enkelt bättre förr på den tiden då mina föräldrar var unga då fanns lärlingsutbildningar i varje yrke, man behövde ingen gymnasieutbildning för att få bli lärling på ett riktigt arbete, det var tider det. Det var lätt för alla att få ett jobb på den tiden, då fanns inte dagens problem. Därför tycker jag att man ska återinföra lärlingsutbildningarna. Det betyder att fler får jobb, även dom utan gymnasieutbildningar, det skulle bli ett trevligare sverige för oss ungdomar!

//Mumintrollet

2 kommentarer till “Återinför lärlingsutbildningarna igen!!!”

  1. Monica säger:
    2007/07/31 vid 13:24 e

    det var bättre förr ^^ håller med om att det ska finnas lärlings jobb fan skolan e ju så svår…

  2. Cyberlord säger:
    2007/08/08 vid 13:57 e

    Jag kan bara hålla med fram för lärlingsjobben igen.
    Ett system som fungerade mycket bra och då inte all fokus las på betyg.

//Mumintrollet

Ett robotiserat samhälle

Satt nu här ikväll och tänkte på samhället å alla människor som lever i det å så slog det mig (iofs så har det slagit mig för många år sedan men ändå) att många människor lever som i en ”mall” (eller som jag brukar säga, dom är robotiserade) över hur dom ska se ut, tala, föra sig, ha för åsikter, vad dom ska tycka å tänka, vilka fördomar dom ska ha etc… Varför lever dom som om dom är förprogrammerade än att istället leva efter sina egna känslor å åsikter?

Varje dag så ser man såååå många som är förslavade i samhällets ”mall” och jag blir illamående varje gång och samtidigt känner jag mig väldigt ledsen över att vi faktiskt TILLÅTER att samhället utvecklas till ett allt mer robotiserat samhälle, där snart inga egna känslor får uttryckas utan man ska tycka som alla andra tycker och känner, om man följer sitt egna hjärta ja då är man en, jag vad ska jag kalla det för ”ohyra”? som stör samhällets utveckling till den punkten som makten å median vill ha oss… vill vi verkligen dit?

Borde vi inte bryta mot detta mönster? Skaffa oss egna åsikter och egna ideologier? istället för att följa någons annans ideologier eller åsikter?

Jag personligen följer som jag brukar säga ”min egen väg” och jag följer INGEN annans åsikter eller ideologier, för det skulle kännas som en kränkning mot mitt egna JAGet… Jag vill inte följa någon mall över hur man ska se ut som media pumpar ut i både tidningar, filmer å tv-program (jag hatar tv, det är en samhällskurk i samma nivå som våra politiker) , jag vill inte vara en slav inför någon annans ideologier såsom komunismen, eller nazismen (som två exempel)…

Jag har faktiskt en egen hjärna å ingen annan behöver tänka åt mig, jag har ett eget hjärta som ingen annan ska bestäma hur jag ska känna, jag har mitt utseende jag föddes så, live with it! Jag är INTE en del av den robotiserade samhället, jag är JAG, jag är mänsklig å jag lever efter mina egna principer, that’s it!

Och till er alla som inte kan tänka själva KÖP ER EN HJÄRNA OCH ETT HJÄRTA !!! Då kanske ni lyckas befria er…

Och till er som tänker själva, GREAT!!! fortsätt så :)

Det var allt för mig just nu…

//Mumintrollet

Lästips: Queen of Light skriver om att Reinfeldt skaffat kavaj, och Trotten skriver att det är Ingen lösning att förbjuda rasismen

Andra bloggar om: åsikter, hjärna, ideologier, känslor, media, politiker, robot, robotar, samhället

Demonstration mot FRA

Demonstration 28/6 KL 12:00 och Aktivism i GBG-området ang. protester mot FRA-LAGEN


DATUMET SATT TILL LÖRDAGEN DEN 28/6 KL 12:00 på KUNGSPORTSPLATSEN!!!!

Mer info om detta kan ni läsa här

Tidigare inlägg i ämnet: FRA-lagen = Inget privatliv!

//Mumintrollet - En som är emot FRA

Andra bloggar om: aktivism, demonstration, FRA-lagen, kungsportsplatsen, protester

Förvirra övervakarna

Jag tänkte köra på samma grej som Trotten och Rosetta Sten, med att fylla ett inlägg med såkallade ”farliga” ord, för att visa att övervakningen inte är uppskattat… Här är en lista jag kopierade från Rosetta stens blogg över ord som får övervakarna att bli tokiga:

100-förråd AK-47 Albino Allah Allah-o-Akbar al-quaida Amatol Ammoniumnitrat Anakata anarki imam ANFO Thermate Arlanda As-Salāmu `Alaykum avlyssning avrätta avrättning Avsätta babyolja Barnporr Barsebäck Basladdning Beatrice Ask bin ladin (med tillägg “är stor”) bismillah al-rahmani al-rahin blyazid Blyblocksexpansion blynitrat Blynitrat Bodström Bomb bomba bombhot Bomullskrut Booster brokep buggning Bush C4 calculations Carl XVI Gustav Carpet knife cell phone cell, bunker centralstationen bomb klockan 3 CIA cluster Cray cryptoanalysis DDNP DES detonator Dinitronaftalen distributed dum-dum dumpster diving Dvärg Dynamex Dynamit Dynashock Döda Emulite encryption etylendiamindinitrat execution Flint flygplan flygplanskapning Flygplats flygplats Forsmark FRA Fredrik Reinfeldt Frihet Fyllmassa förstörelse gang-bang Geoprime gisslan Granuler ground zero GRU Gruppvåldtäkt Gurit hash heligt krig hemmagjord bomb HMTA HMTD Hora Håkan Roswall i ett badkar med välling hämd IDEA Ifpi insha’ Allah inshallah insurgents Jihad Jumbo jet justice Kalashnikov Kaliumperklorat Kastrup KGB kidnappa Kimulux koncentrationsväg k-pist KP-Primer Kristallin kritisk diameter kulspruta kvicksilverfulminat Kvinnoförtryck Känslighet kärnkraftver Kärnkraftverk Mattkniv metylaminnitrat minaret Minderårig Mjältbrand mob-förråd Molotov Mord Mossad Mujaheddin murder Mörda Nabit nagelsax Natriumaminat Natriumazidlösning Nervgas Nitro Nobel Nitrometan Nitrostärkelse Nonel Not-So-Jolly Roger Nuclear parallell computing paramilitary Pedofil Pentyl PETN pikrinsyra PKE PKI Plutonium plutonium centrifuges Primär Prostitution RDX Regeringen retaliation revolution riksdagen riksdagshuset Rosetta RSA rättvisa Sekundär Semtex Sex shoe bomb Självmordsbombare skans skjuta slottet social engineering Stasi statskupp statsminister, Suicide bomb Airplane Anthrax Train Subway Liquid bomb Shampoo Supercomputer Surströmming säkerhetskontroll Sönderfallshastighet t1amo Taiwan tandkräm Terrordåd test tubes Thermite Trafficing trotyl Trotyl tungmetallazid turban UPK Upphovsrättstaliban Uppror Utnyttja Uzi Wa `Alaykum As-Salām Walk like an Egyptian Våldtäkt väpnad väteperoxid yee-haa! Yippie-Ki-Yay, motherfucker ödeläggelse Övervakning

له الارهاب لسلام عليكم إرهاب مخرب القاعدة اسامة بن لادن فلسطين يوم الأرض غزة جرائم حرب الله سلام عليكم وعليكم السلام كلاشنكوف مولوتوف قنبلة يدوية دبابة جاسوس عميل الخلافة جهاد مجاهدين ثورة حتى النصر فتح حماس متفجرات ديناميت إنشاء الله لاجئ فلسطيني حق العودة الله أكبر غصن الزيتون عوزي دبابة إضطهاد خراب

//Mumintrollet

Dödstraff i Sverige?

Inspirerad av diskutionen om dödstraff och mordet på Engla på Trottens blogg, så kände jag att jag vill skriva ett inlägg om just dödstraff, och om Sverige borde ha det eller inte…

Jag personligen tycker INTE vi ska ha dödsstraff i Sverige, då försvinner en viktigt del av de mänskliga rättigheterna, att få leva… Och det tycker jag är helt fel… Ingen annan människa ska få ha en sådan makt i sina händer att man kan släcka en annans människas liv (dock så finns mördare och sånt, men dom är ju trots allt inte i grunden friska människor), en frisk människa borde ha mer vett bakom pannbenet än att få för sig att man ska få döda en kriminell för dess brott, jovisst är det väl en impulsiv tanke, det första som kanske slår en när man hör om mord då vill man gärna hämnas och man blir hämndlysten och vill ge samma behandlig åt mördaren som mördaren gjorde mot offret (om inte tom flera gånger så mycket värre), men tänk nu efter gott folk, hamnar man inte själv i samma fack då som mördaren? Alltså man kan babbla hur mycket som helst om att ”ja men den personen dödade mördaren av en god gärning” osv… Eh?! Alltså det ger en inte rätten att döda en annan människa ändå, hur god tanken än må vara, men då blir man själv en mördare anser jag!

Alltså ska alla börja döda massa folk bara för att man tycker att dom gör nått vidrigt eller orätt? Hur skulle det se ut tillslut? Skulle ju se ut som på medeltiden tillslut må jag säga, blodbad överallt!

Nej jag tycker att vi borde vara förnuftigare än så (och ja än så länge är vi det eftersom Sverige inte har dödsstraff, vilket jag är mycket glad över), jag tycker att vi som moderna människor ska vara såpass civiliserade i dagens läge att vi inte ska springa runt och betee oss som blodtörstiga urinvånare…

Sedan om man ser dödstraff ur en lite annan synvinkel så, brottslingen slipper ju lida för sitt straff om man dödar denne, borde vi inte vilja att denne ska få lida för det den gjort resten av sitt liv? Man ska väl inte ge den en flyktväg från det hemska som denne har gjort? Jag ser att dödsstraff även fungerar så, och det tycker inte jag är nått vidare…

Nåja i vilket fall som helst, jag är emot dödstraff!

Det är en mänsklig rättighet att få styra och bestämma över sitt eget liv, det är inget som någon annan ska göra åt en… Men brott ska alltid ge konsekvenser, men inte dödsstraff, det är ingen lösning enligt mig…

//Mumintrollet

Palestinasjalar, politiska symboler och yttrandefrihet?

Nu tänkte jag ta tag i detta med i fall palestinasjalar är en politisk symbol och om varför inte alla politiska symboler får bäras utan bara vissa? Och om vad detta säger om yttrandefriheten?

Vi börjar med palestinasjalen!

Jag börjar med att lägga upp en text om palestinasjalen från Wikipedia som lyder:

”Palestinasjal (i Finland kallad palestinaduk) är en mönstrad sjal (ursprungligen huvudduk) av tunt tyg vars mönster har sitt ursprung i Mellanöstern. Utanför Sverige, Norge och Finland kallas den keffiyeh, vilket är dess (arabiska) namn i Levanten.

Ursprungligen var sjalen en del av den traditionella beduinska folkdräkten. Dess bruk bland palestinier, t.ex. Yassir Arafat, har lett till att palestinasjalen i Europa har blivit populär i politiska kretsar på vänsterkanten. Sjalen bärs även, särskilt på senare år, av estetiska skäl, det vill säga utan något politiskt budskap. I Sverige används sjalen sällan som huvudduk, och desto oftare som halsduk.

Inom vissa subkulturer har efterkonstruktioner skapats som gör gällande att färgerna har en betydelse. Exempel är att svart-vit skulle betyda anarkism eller Palestinas frihet, att röd-vit skulle stå för kommunism, grön-vit för veganism och lila-vit för feminism. Resterande är mestadels en modefråga, även om man kan se vissa mönster i till exempel Palestina, där marxist-leninistiska PFLP använder mestadels röd-vita palestinasjalar och Hamas använder grön-vita. Det finns även palestinasjalar med många olika motiv t ex grisar och smilisar.

Militära förband som använder palestinasjalar (bland andra brittisk och amerikansk militär) kallar dem ofta för shemaghs, efter den arabiska beteckningen shmagh som används i vissa regioner.

Så då är frågan… Kan man bara ha palestinasjalen om man stödjer den politiska mening som den står för? Kan man inte använda den bara för att man kanske tycker den är snygg, men inte vill stå för det politiska?

Jag kan ju ta mig själv som exempel… Jag har en röd-vit palestinasjal, gör det mig automatiskt till kommunist? Nä, det tycker inte jag i allafall, jag är inte kommunist, dock tycker jag att palestinasjalen är snygg, skön och ett praktiskt plagg, därför använder jag den…

Men bara för det har jag stött på folk som klagar, dom tror att det är min politiska väg bara för att jag har en särskilld halsduk… Allvarligt talat tycker jag sånt är fånigt, det är ett plagg för fan!

Andra politiska symboler och yttrandefriheten!

Nu tycker jag som så att det är väldigt underligt att bara vänsterkanten får ha sin politiska yttrandefrihet med hjälp av diverse symboler, t.ex kommunisterna som helt lagligt får gå runt med Mao på sina väskor och jackor, men om en fascist/nazist går runt med en bild på Hitler på sin väska eller jacka så är det olagligt typ… Alltså vad säger detta om yttrandefriheten? Varför får inte alla politiska åsikter synas? Varför får bara vänstern och kommunismen uttrycka sig?

Okej tro nu inte att jag står på nazisternas sida eller så, det gör jag INTE!!! Men jag tycker däremot att dom ska få lika stor rätt att få uttrycka sig politiskt som vänsterkanten får, så länge det är fredligt och utan våld…

Yttrandefriheten ska inte bara begränsas till en viss grupp av människor, det är ju bara orättvist! Yttrandefriheten går väl ändå ut på att alla ska få visa och uttala sina åsikter om det så är politik eller annat… Det är i allafall min syn på yttrandefriheten!

Men Sverige verkar inte använda yttrandefriheten på rätt sätt…

Tack för mig!

//Mumintrollet -En som väntar på att den verkliga yttrandefriheten ska tillåtas!

Vi måste börja AGERA

Sitter här och nyser, medans jag fnyser åt denna värld som åt helvete bär! vad ska vi ta oss till? ska vi bara sitta still och titta ut genom det regnvåta fönstret och skåda på avstånd det som faktiskt håller på att ske?! Jag förstår inte, borde vi inte höja våra röster och kanske börja agera? ska vi verkligen låta detta hemska ske? jag är förvirrad, ska vi verkligen överlämna detta åt nästa generation, ett enda fördärvande som ingen vill bära ansvaret för?! jag säger som så, vi äro ALLA skyldiga för vad som håller på att ske, och om vi bryr oss om andra, och om vi har hjärtan i våra kroppar, då tycker jag att det är minst sagt på tiden att vi AGERAR!!! se på vår miljö, se på hur länderna i öst fördärvas, se alla barn som dör av svält och människor som dör i AIDS, se den orrätvisa som råder för de som har de sämre ställt, se vad dom maktgalna politikerna i dom hårt styrda länderna visar sin galenskap genom krig och fördärv, se alla djuren som börjar försvinna från markens yta på grund av människans girighet efter mera, se, se SE ALLT, våga inte blunda eftersom detta angår även dig min vän, så börja agera, det behöver inte vara något stort du gör, bara en liten god gärning, eftersom om alla människor gör en liten sak för att hjälpa då blir det i slutänden en stor hjälp, en hjälpande hand till vår moder jord, som krystat försöker hålla sig i liv medan vi bara förstör, så hjälp till nu, och rädda moder jord och alla oss som lever här!!!

//Mumintrollet

Varför jobba när man kan få pengar ändå?

”Varför ska man jobba när man kan få pengar ändå?” Ett budskap i stil med detta hörde jag i en ”Nazze” låt igår… Där sången handlade om att invandrare kommer hit och lever på socialen och får pengar utan att behöva jobba, och dom som sjöng beklagade sig så över detta och frågade sig varför invandrare inte skaffar jobb?… Hmm, ja vad kan detta komma sig? Mitt svar på frågan är att det beror på att invandrare har oftast mycket svårare att få ett jobb i Sverige just pga att dom inte är härifrån, ser annorlunda ut, har utländska namn osv.

Jag blir så trött på nazisters/rasisters argumentationer mot invandrare… Det mesta går ju emot hur det verkligen ser ut i verkligheten… Nazister tror att invandrare kommer hit till Sverige bara för att snylta på oss och våra skattepengar… Men enligt mig, så är inte fallet!

Enligt mig och vad jag tror så försöker nog invandrarna väldigt mycket med att skaffa jobb ( i flesta fall mycket mer än vad vi infödda gör vågar jag tom påstå)… Det är svårt att få jobb i dagens läget, det vet nog dom flesta, då kan ni ju bara tänka er hu mycket svårare det är för invandrare att få jobb…

Sedan hör man ju också argumentationer från främlingsfientliga människor som säger ”Dom tar alla våra jobb!”… Men hallå ge er nu säger jag bara, i ena stunden klagar ni på att invandrare inte jobbar och sen när dom väl jobbar, ja då klagar ni över det med, allvarlig lägg ner, sluta bete er som barnungar som inte kan samsas på lekplatsen!

Men sedan så anser jag att oavsett vart man kommer ifrån så är det väl ändå meriter och kvalikifikationer som kommer i första hand!? Jag kan ta som exempel… Om ett sjukhus behöver en läkare, vem ska sjukhuset anställa då? Svensken Sven Svensson som knappt vet vad han gör där men han är ändå svensk medborgare har svenskt namn och ser svensk ut eller ska sjukhuset välja utlänningen Ahmed Habibi som har en doktorsexamen och har även erfarenhet av yrket men dock så är han ju invandrare, har utländskt namn och ser inte alls svensk ut, vem är mest kvalificerad för jobbet tycker ni? Jag själv skulle föredra att Ahmed blev min läkare än att Sven blev det, jag skulle känna mig så mycket tryggare med en som vet vad han sysslar med än att ha en som bara för att han är svensk har fått jobbet som läkare…

Ja man kan diskutera länge om invandrarpolitiken, men för idag så räcker det för mig, jag har fått ut ganska mycket av det som jag tänkt mest på igår fram till idag… Så nu låter jag er som läser få komma med era tankar och kommentarer om vad just ni tycker, allas åsikter är accepterade här, det kallas för yttrandefrihet!

//Mumintrollet

Stavning det är överskattat

Ja jag tycker det är överskattat, är inte huvudsaken att man kan göra sig förstådd? Visst om stavningen är allt för dålig då förstår man inget, men så länge man förstår det personen vill få fram tycker jag att stavning är överskattat, låt folk få skriva och stava hur dom vill, samhället måste ju bli rättvist… Tänk på dyslektikerna som har svårt att få bokstäverna rätt, vi kan inte kräva av dom att dom ska stava rätt när dom skriver, samhället måste bli mer rättvist, alltså tycker jag stavning är överskattat…

//Mumintrollet

Jakten på jobb

Jag börjar bli så trött nu på att jaga jobb som jag ändå inte kan få! Arbetsförmedlingen säger att det finns sååå mycket jobb inne hos dom nu, jo det kan jag ju iofs. hålla med om att det finns massa jobb, men tyvärr kräver alla jobb någonting som kanske inte alla kan uppnå… Speciellt vi som inte har någon utbildning i ryggsäcken blir tyvärr lidande, det borde finnas jobb för oss också, det är knappt att vi ens kan få ett vanligt städjobb i dagens läge, verkar ju som att man måste ha värsta examensutbildningen ibland bara för att kunna städa? Och sedan att många arbetsgivare kräver erfarenhet inom olika yrkesgrupper det funkar ju inte, eftersom vi som är unga som tex har precis gått ur skolan och vill ha ett jobb, dom har det svårt och speciellt vi som inte gått färdigt skolan har det ännu svårare. Att arbetsgivare kräver erfarenhet från unga vuxna tycker jag är fel eftersom om man är 20 år så har man sällan erfarenhet av arbete och för att få erfarenhet så måste man ha jobbat, men eftersom man måste ha erfarenhet för att kunna få jobb så får man som ung idag ingen erfarenhet, bara möjligtvis genom praktik, men ändå praktik är ingen garanti för att få jobb. Jag själv har jagat jobb länge nu och fortfarande inte fått något pga alla dessa krav som finns som jag inte kan uppfylla, jag blir så förbannat trött, jag vill verkligen att lärlingsutbildningar ska införas, det skulle förenkla så mycket, då kan man visa vad man går för. Eftersom bara för att man inte är utbildad så betyder det inte att man är tappad bakom en sten och bara för att man ÄR utbildad så betyder det inte att man kommer klara av ett arbete, det är dock en stor skillnad mellan att studera och att ha ett riktigt jobb… Så mina slutord är att man antingen borde sänka kraven eller att man inför lärlingsutbildningar!

//Mumintrollet

« Tidigare inlägg